Den klassiska Campari-drinken Negroni fyller 100 år i år. Jubileet kommer att firas i samband med den sjätte upplagan av Negroni Week som i år äger rum den 24-30 juni. I Stockholm anordnas dessutom Negroni Open, en tävling där bartenders från hela världen gör upp om vem som tolkar drinken bäst.
Negroni Week arrangerades för första gången 2013 som ett initiativ av Campari och amerikanska Imbibe Magazine. För varje sålt glas Negroni skänker de deltagande restaurangerna och barerna pengar till en valfri välgörenhetsorganisation.
När Negroni i år fyller 100 år väntas evenemanget bli större än någonsin. Bara i Sverige deltar hela 184 restauranger och barer – nästan en fördubbling jämfört med 2018.
Under sista dagen av Negroni Week, söndagen den 30 juni, hålls avslutningsvis tävlingen Negroni Open på restaurangen Tjoget i Stockholm. Tio bartenders från hela världen tävlar om att skapa den bästa Negroni-drinken.
– Det känns extra kul att vi i Sverige står för veckans stora finalnummer när deltagare från bland annat Brasilien, Libanon och Italien kommer till Stockholm för att göra upp i Negroni Open. En del av juryn kommer att bestå av Tjogets besökare, så den som har vägarna förbi och vill testa drinkar i världsklass bör absolut inte missa detta, säger David Kringlund på Camparis svenska leverantör Nigab.
Malin Nordblom