Fotografiska, Urban Deli, Farang, K-Märkt och Gastronaut Catering i ny Matallians

Det är bara tillsammans vi kan möta utmaningarna för en mer hållbar värld – både för människor och planeten. Därför tar Fotografiska, Urban Deli, Farang, K-Märkt och Gastronaut Catering, några av Stockholms mest hållbarhetsprofilerade matkreatörer, ett helt nytt grepp och skapar en allians för event- och konferensbranschen.
Nu bildar fem olika matkreatörer Matalliansen för att spara planeten. Fotografiska, Urban Deli, Farang, K-Märkt och Gastronaut Catering, några av Stockholms mest hållbarhetsprofilerade mataktörer går samman för mer hållbar njutning, både vad gäller själva mat- och dryckupplevelsen och inkluderande samhällsansvar. Från och med i höst utvidgar Fotografiska sitt event och konferenserbjudande med Matalliansen – ett helt nytt matutbud för Fotografiskas event- och konferensgäster. Givetvis med närodlat, medve- ten djurhållning, Zero Waste och socialt ansvar i fokus med ett upplägg som ger större valfrihet samt sparar planeten.
Fotografiskas matkreatör Paul Svensson är initiativtagare och Urban Deli, Farang, K-Märkt och Gastronaut Catering är stolta över samarbetsviljan och kreativiteten kring att skapa nya lösningar på de utmaningar vi alla står inför.


– Fotografiskas vision är att bidra till en mer medveten värld. Att vi fem gemensamt skapar denna allians av aktörer som brinner för mer hållbara lösningar kring hur vi ska använda oss av planetens resurser, är en dröm som nu går i uppfyllelse. Detta är en allians för att vi tillsammans vill koppla ett ännu starkare grepp för en hållbar framtid och även visa vägen till framtidens materbjudande. Vi drivs alla av samma passion och vision för vår planet, och ser med stor entusiasm fram emot att dela den med våra event- och konferensgäster som nu kan välja mellan en mängd olika matkoncept vid bokning av våra lokaler, säger Paul Svensson, Fotografiskas matkreatör.

Fotografiska, Urban Deli, Farang, K-Märkt och Gastronaut Catering i ny Matallians
Detta är aktörer som alla inom sin verksamhet driver olika innovativa lösningar som inspirerar såväl restaurangbranschen som gästernas
egen matlagning till ökad hållbarhet, samt vilja att minska utanförskapet. Med Matalliansen ges möjlighet att sprida denna passion än mer inklu- derande och effektivt.


– Fotografiska har redan från början legat i framkant med den artis- tiska sidan och när det handlar om hållbarhet och det grönare köket har de banat väg för oss andra. När vi på Farang fick frågan om vi ville vara med i detta samarbete blev det ett självklart ja då vi känner att
vi kan tillföra en viss krydda från det sydostasiatiska köket och vi ser mycket fram emot att få arbeta tillsammans med de övriga restaurangerna, säger Kim Öhman, Farang.
– Våra värderingar går hand i hand med Fotografiskas och tillsam- mans kan vi skapa events med stort utrymme för kreativitet och nytänkande där vi kan höja helhetsupplevelsen för gästerna. Med stort förtroende för våra partners i detta sammanhang kan vi tillsammans skapa event i världsklass, menar Dan Jacobson, VD, Urban Deli.

– Förändring går inte att skapa ensam. Ska vi rädda jorden behöver vi jobba tillsammans. Att K-märkt med vår hållbara menylösa restau- rangfilosofi förenar oss med Fotografiska och Paul Svensson med teams hållbara, gröna gastronomi är lika självklart som smöret i en Bearnaisesås, säger Jens Dolk på K-Märkt.
– Vi människor skapade klimatproblem samt sociala ojämlikheter tillsammans och bara tillsammans kan vi fixa dem. Med Matalliansen förenar vi våra röster och resurser för att inspirera andra. Denna allians visar att man kan njuta av fantastiska produkter och tjänster som har en direkt positiv inverkan på samhället, utan att behöva offra varken pris, kvalitet eller bekvämlighet, säger Akis Palamidis, medgrundare Gastronaut Catering.•