Fäviken Magasinet är Sveriges bästa restaurang i Årers upplaga av White Guide.
Det var under stort jubel som White Guide 2019 i eftermiddags presenterades på Malmö Opera. För femtonde året i rad korades årets bästa restauranger i olika kategorier och de största restaurangupplevelserna i landet hyllades.
Av cirka 700 testade restauranger kvalificerade sig i 600 till en plats i 2019 års White Guide. Mästarklasslistan toppas i år för andra gången av Fäviken Magasinet, Järpen, som också är vinnare av priset Årets Bästa Gastronomi med poängen 39/97. På andra plats, Daniel Berlin Krog, Skåne Tranås, som med poängen 39/94 är en av årets främsta klättrare och dessutom vinnare av Årets Dryckesupplevelse. På tredje plats restaurang Frantzén i Stockholm som för andra året i rad når den högsta totalpoängen i White Guides historia, i år 38/98 och återigen vinnare av både Årets Restaurangkultur och Årets Serviceupplevelse.
Två nykomlingar fick ta emot pris; Etoile i Stockholm blevÅrets Stjärnskott för sin lekfulla och utmanande gastronomi, som tog dem direkt till Mästarklasslistan. Garveriet i Floda prisades som Årets Banbrytare, bland annat för sitt hållbarhetsarbete. Det helt nya priset, Årets Dolda Pärla,som delades ut i samarbete med Visit Sweden, gick till Taxinge Krog i Nykvarn och Årets Värt en Resa tilldelades Skoogs Krog & Logi i Funäsdalen. Årets Hjärtekrog är Hemmagastronomi i Luleå.
Av årets 600 listade krogar är 89 nya – de flesta helt nya krogetableringar sedan förra listningen, samtidigt som åtta restauranger gjort comeback. Av förra årets 600 restauranger var 87 nya och fem tog sig tillbaka till listan. Förnyelsen i branschen och den höga takten i nyöppnandet fortsätter med andra ord.
”Den svenska restaurangbranschen har ett fantastiskt självförtroende idag vilket de många framgångsrika krogetableringarna runtom i landet visar, mycket på grund av att stjärnorna på våra toppkrogar inspirerar unga men lika viktigt att många av deras skickliga kockar och matsalsproffs nu vågar etablera eget. De vet alla hur man skapar en attraktiv upplevelse för dagens restauranggäster där både maten, atmosfären och den hållbara utvecklingen måste samarbeta till hundra procent”, säger Mikael Mölstad, en av grundarna
till White Guide.
Efter femton år är det dags för White Guide att ta steget in i en huvudsakligen digital värld. I samband med lanseringen av White Guide 2019 lanserades också nya whiteguide.se, där alla recensioner och poäng finns presenterade.
”På webben och i appen kommer White Guide framöver att publicera nyöppnat och nytestat löpande, samtidigt som vi gör större tematiska svep som banbrytare, dolda pärlor eller sommar- och vinterkrogar”, säger Lars Peder Hedberg, White Guides publisher.
”Vi kommer också att täcka en bredare scen, inklusive hotell och barer, och göra rejäla internationella utvikningar. Med White Guide ska man helt enkelt inte riskera gå fel.”