TheFork vill inspirera fler folk att besöka restauranger igen och lanserar nu en kampanj där över 250 restauranger runt om i landet erbjuder 50% på restaurangnotan eller specialmenyer. Syftet är locka nya matgäster till restaurangerna så att de ska kunna återhämta sig ekonomiskt från den kris som drabbat hela branschen pga Corona-virusets framfart.
Initiativet som tagits fram av TheFork kommer att äga rum mellan den 17 september och den 17 november i samtliga 22 länder där TheFork är verksamma. Fler än 10 000 restauranger kommer att erbjuda sina gäster 50% rabatt på matnotan genom sitt deltagande. Bara i Sverige kommer fler än 250 restauranger att delta, och målet med kampanjen är att stödja och lyfta fram svenska restauranger, samtidigt som restaurangbesökare får möjlighet att njuta av härliga middagar till ett väldigt förmånligt pris.
En möjlighet för restauranger att snabba på sin ekonomiska återhämtning
TheForks fokus har alltid varit att hjälpa restaurangpartners att öka sina bokningar, intäkter och att maximera sin verksamhet. De senaste månaderna har branschen genomgått en djupare nedgång än någonsin tidigare. Under Covid 19-krisen har TheFork genomfört en undersökning* som visade att 68% av TheForks restaurangpartners har en beläggning på mindre än 40% jämfört med innan krisen. Samma undersökning visar också att restaurangägarna anser att de åtgärder som skulle vara mest verksamma för att återigen fylla deras lediga bord är: (1) marknadsföring online, (2) TV-kampanjer, och (3) specialerbjudanden, och att tomma bord är det tveklöst mest kostsamma scenariot för en restaurang.
Under “Back to the Restaurants” kommer TheFork att göra en omfattande marknadsföringsinsats för att ge deltagande restauranger ökad synlighet, locka fler gäster och därmed generera fler bokningar.
– Vid liknande kampanjer med TheFork har de deltagande restaurangerna fått in 4 gånger fler bokningar än normalt. Och tiden efter kampanjernas avslut har bokningarna fortsatt fördubblats jämfört med restauranger som inte deltagit**.
– Den här typen av kampanjer har även lett till 1,7 gånger högre bruttomarginal för restaurangen under kampanjperioden och 2 gånger högre efter kampanjens avslut**.
– De deltagande restaurangerna har uppvisat 2,6 gånger högre intäkt under kampanjerna och 2 gånger högre efter kampanjavslut**.
*Intern global undersökning av TheForks kunddatabas i samband med COVID-19 krisen Q2 2020.
**Intern global data från TheFork under TheFork Festival Q3 2019 från 21/06/19 till 21/09/2019 & efter kampanjen från 23/09/2019 till 06/10/2019.
Syftet med kampanjen är att stötta branschen i sin helhet, och marknadsföringsinsatsen kommer inte bara att gynna de deltagande restaurangerna, utan även restaurangernas leverantörer och samarbetspartners. Därför har Beefeater London Dry Gin och Campo Viejo valt att stötta TheForks initiativ och därmed också hjälpa hela restaurangbranschen.
Äta ute tryggt
Självklart är en förutsättning för att kunna locka människor tillbaka till restaurangerna att det ska kännas tryggt och vara säkert ur smittspridningssynpunkt. Något som TheFork tar på största allvar. Alla deltagande restauranger uppmanas av TheFork att se till att de följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer och rekommendationer. På TheForks hemsida kan restaurangerna dessutom lägga upp detaljerad information om vilka säkerhetsåtgärder restaurangen har på plats.
Malin Nordblom