Äntligen finns baristan i maskinen

Att kunna erbjuda gott kaffe på krogen räcker inte längre. Vi svenskar har kaffe i vårt DNA och lägger ribban högt redan hemma vid frukostbordet. När vi går ut på restaurang vill vi ha något mer, och vi vill veta vad det är vi dricker. Kaffetåren är den som avrundar restaurangbesöket och det sista som gästen minns på väg därifrån. 

-i annonssamarbete med Nespresso-

En lunch eller middag känns inte riktigt komplett utan en kaffe på maten. Vår fikakultur gör oss unika som land och alla kaffedrickare vet precis hur de vill ha sin kopp serverad. På krogen är det inget undantag, snarare tvärtom.

Nespresso har ett brett utbud med sexton olika kaffevarianter. Med 900 aromer i varje kapsel bildar det oändligt med smakfulla kaffestunder. Oavsett storlek på restaurang, event eller café finns det någon maskin och lösning för alla. Maskinerna kunde knappast vara enklare att manövrera. Du stoppar i en kapsel och trycker på en knapp. Ut kommer en rykande kopp cappuccino, lungo eller espresso. 

Då maskinen sköter kaffet själv frigörs personalen till att ägna mer tid åt gästerna. Istället för att vända ryggen till gästen i upp mot en hel minut för att få till det perfekta mjölkskummet kan personalen fortsätta ha kontakt och prata med gästen. Är det full rusning innebär det många dyrbara sekunder som sparas till att hjälpa nästa väntande gäst. Dessutom bidrar det till en mindre stressad atmosfär i restaurangen.

Eftersom baristan finns i maskinen blir även resultat lika välsmakande oavsett vem som står vid knapparna. Det innebär också att upplärningstiden minimeras till en bråkdel och att personalen kan servera perfekt finkaffe första dagen på jobbet. Med enkelt underhåll kan även den tiden läggas på att ge kunderna den ultimata smakupplevelsen. Det blir lätt att ge det där lilla extra till gästerna.

År 2022 kräver gästerna mer

En oroväckande upptäckt som Naturvårdsverket gjorde var att år 2021 hällde vi svenskar ut 84 400 ton kaffe och te i vasken. I takt med att gemene restauranggäst blir mer medveten som konsument höjs kraven alltmer på krogägare att arbeta aktivt med sin verksamhets hållbarhet. 

– Idag väger smaken lika tungt för gästerna som att det finns ett hållbarhetsarbete bakom, säger Emilia Molin, VD för Nespresso Professional. Därför vill man som krogägare känna sig trygg i att kunna erbjuda båda delarna.

En Nespressomaskin använder precis den mängd vatten, energi och kaffe som behövs för en kopp, alltså blir det inget svinn. Hållbarhet är visionen genom kaffets resa från böna till återvinning och Nespresso vill vara en förebild för positiv utveckling. Därför har de även fått certifikatet B CORP. Genom att ansluta dig till deras återvinningsprogram kan du lämna tillbaka de förbrukade kapslarna av 100% återvinningsbart aluminium som separeras från kaffesumpen. Maskinerna är dessutom byggda för att hålla länge. Med andra ord: så som framtiden kommer att se ut.

Mr French, La Bocca, Josefinas och Glashuset är några av en rad välkända krogar som använder Nespresso. Torzan Torssell, källarmästare på Glashuset, menar att Nespresso särskiljer sig från andra leverantörer, inte bara för att kaffet är extra gott.

– Vi har använt er i många år och är så otroligt nöjda, berättar han. Andra maskiner kräver så mycket jobb. Det ska bytas bönor och fixas, men inte med Nespresso. En knapptryckning bort så har man ett perfekt resultat, varje gång.

Varför valde ni Nespresso? 

–  Vi ville ha enkelheten utan att tumma på resultatet. Det kan inte bli så mycket bättre resultat på kaffet än vad det blir med Nespresso, säger Torzan. Och vi kan lägga mer tid på gästerna än att stå och göra kaffe.   

Torzan tycker också att Nespresso matchar Glashusets höga standard. Som restaurangägare är det givetvis lika viktigt att locka nya kunder som att behålla de existerande. Att kunna erbjuda en utsökt kopp kaffe som håller samma höga kvalitét samma gång är ett effektivt sätt att höja helhetsintrycket för gästerna. Likaså att produkten i sig passar in i krogens visuella uttryck.

– Nespresso har snygga attiraljer; koppar och skedar som passar vår profil, säger Torzan. Vi är en high end-krog, likaså är Nespresso, ett high end-varumärke.

Både Glashuset och Josefinas använder maskinen Aguila 440. David Hanna, ägare av Josefinas, tycker också att kaffet ligger på den höga klass som Josefinas vill kunna erbjuda.

– Jag gillar att jobba med premiumvarumärken, säger David Hanna. Nespresso har det bästa kaffet enligt mig. Jag är väldigt kräsen när det gäller varumärken och produkter. Har testat mig igenom mycket kaffe, men det här är helt klart det bästa.