Jens Fylkner driver Malmö Chokladfabrik tillsammans med sin bror Jakob, ett väletablerat företag med långa historiska anor, som trots det är lite av en doldis i myllret av godistillverkare. Gourmet träffade Jens för prata bean to bar och vad som krävs för att vara mer än glansiga förpackningar.
Företaget startade 2004 och flyttade de in i den gamla Mazettifabriken i Malmö. Leif Mazetti, barnbarn till grundaren, satt då i styrelsen. Mazetti grundades på 1800-talet, när Malmö var chokladens huvudstad. På den tiden fanns inte mindre än åtta chokladfabriker i staden och till och med ett chokladarbetarförbund. Cloetta var den första fabriken att etablera sig, Mazetti den andra. Den tjusiga designen på förpackningarna är inspirerade av de randiga skorstenarna på den gamla fabriken.
Före fem år sedan kom Jens och hans bror in i bilden, när de köpte Malmö Chokladfabrik. Jens hade tidigare jobbat bland annat som konsult och rådgivare. Han drev även ett familjeföretag som hyrde ut campingplatser och stugbyar i hela Sverige. När de sålde familjeföretaget ville de ägna sig åt något helt annorlunda.
”Vi letade efter att företag som kommit en bit på vägen men som vi kunde utveckla. Vi letade länge och hittade till sist Malmö Chokladfabrik. Då tyckte vi att det verkade som ett otroligt bra företag, de hade fantastiskt god choklad, men tänkte att vi kunde paketera det bättre och utveckla många andra aspekter. Vi har utvecklat chokladen också, men det hade vi ingen kompetens för, det har vi lärt oss på vägen”, berättar Jens.
Jens tilltalades lika mycket av affärsmöjligheterna med Malmö Chokladfabrik som av att jobba med choklad.
”Jag har ett ganska stort intresse, men det måste inte vara choklad, det hade kunnat vara något annat. Möjligheten öppnade sig och vi märkte att det finns inte så många som gör choklad i Sverige. Det kändes som en oslipad diamant.”
Mycket har hänt sedan Jens och hans bror tog över verksamheten. De har fått flytta till större lokaler i Malmö. Idag är alla produkter ekologiska, det mesta är Fairtrade-märkt och allt är fritt från nötter, gluten och soja. Där sticker de ut från mängden av konfektyr i Sverige. Varje vecka får de brev och meddelanden på sociala medier från nya kunder är överlyckliga för att ha hittat dit.
”Vi är fortfarande ganska okända. Folk skriver ’Jag visste inte att ni fanns, jag har inte kunnat äta choklad på 20 år, och nu kan jag det!’.”
Den största utmaningen som Jens beskriver, är att få ihop alla moment från böna till kaka. De lägger stor vikt vid vilka råvaror som importeras genom att kontrollera ekocertifikat från leverantörerna . Trots den komplexa verksamheten är de fortfarande få till antalet som jobbar där. Vanligtvis är de drygt ett dussin, men anställer fler på hösten.
”Hela hösten säljer vi mer. När det är mörkare tenderar folk att vilja trösta sig med choklad.”
För att kunna få inblick i råvarornas ursprung använder de sig av externa kontrollanter. Exempelvis köper de råvaror via två amerikanska tjejer som driver företaget Uncommon Cacao som besöker olika plantager och skriver detaljerade rapporter.
”Vi försöker ha så bra koll vi kan. Kakao har ett ganska mörkt förflutet med barnarbete och många tråkiga historier. Därför känns det extra viktigt.”
Jens har också märkt en trend som ökat enormt på de fem år han varit i branschen. Konsumenterna har blivit mer medvetna och ställer högre krav på tillverkarna. Jens tror att det inte bara är en trend, utan att framtiden kommer se ut så.
”Vi försöker att ha korta innehållsförteckningar. Det finns en amerikansk matskribent som säger att ’Om inte din mormor vet vad det är för innehåll ska du inte äta det’.”
Affärsmodellen är därmed ganska simpel – alla ska kunna äta riktigt schysst choklad. Om Jens ska beskriva Malmö Chokladfabrik med tre ord blir det:
”Rent, gott och snyggt.”
Någon särskild marknadsföring av produkterna är det inte tal om i detta fall. Istället har de unnat sig en riktigt duktig designer som formgett förpackningarna, och dessa innehåller en hel del information. Dessutom har de, tillsammans med en sommelier, satt ihop en dryckesguide som hjälper dig att kombinera rätt choklad med rätt vin och öl, för den ultimata smakupplevelsen. Perfekt att ge bort som present tillsammans med en chokladkaka.
Förutom den faktiska försäljningen av choklad, driver de ett museum i den gamla Mazettifabriken som lockar allt från utländska turister till möhippor och släktingar till gamla chokladarbetare. Där hålls både guidade visningar och chokladprovningar för den som är intresserad att lära sig mer. Provningarna kommer att utökas till att inkludera kombinationer av te med chokladen. Han vill gärna låta gäster få prova på att baka egna praliner framöver, och hålla större kurser i museet.
Jens har stora planer för framtiden. Ett av dem är att företaget ska växa och komma in på en större marknad. Just nu säljs chokladen främst hos specialbutiker som Paradiset och NK. De går också att hitta i disken på Espresso House och HM Home, efter ett designsamarbete med den sistnämnda.
På frågan om vilken Jens egna favoritchoklad är, kan han inte bestämma sig.
”Jag gillar ju den här mörka chokladen, Alta Verapaz, den har en bra balans mellan frukt och syra. Sen tycker jag även den lite ljusare vi har som är strösslad med kakao, den är en bra inkörsport för den som inte gillar mörkare choklad än och den smakar mycket tack vare kakonibsen. Men jag får ju inte glömma vår prisvinnare, Friska Hallon. Den har vunnit bland annat VM-silver och är inspirerad av en italiensk choklad, red berries.”
Som chokladälskare behöver jag inte mycket för att bli övertygad om smaken, och med detta utbud kan nog ingen som jag bli besviken. Dessutom finns en liten fördel med just denna passion, som jag frågar Jens om.
” För mycket av något är aldrig bra, och mörk choklad är ju bättre än ljus. 70-procentig choklad är dokumenterat att ha väldigt positiva hälsoeffekter. Det kan man gott äta en rad av varje dag. Det tror jag man kan slå fast”
Av: Jenny Nilsson