Ost som valuta

Hårdosten är en oumbärlig del av svenskars kylskåp, men vad är historien bakom dess namn och hur skapas en lyckad ost? Ursprungligen namngavs ostarna efter deras ursprung och funktion. Hushållsosten är en mild ost som ofta används i vardagen, till exempel på smörgåsar. Namnet “hushållsost” kommer från dess användning i hushållen och dess relativt låga kostnad jämfört med andra ostsorter, medan prästosten användes som en ersättning för kyrkskatt under en tid då alla svenska medborgare var tvungna att betala 10% av sin månadsinkomst till kyrkan. 

Grevéosten är en mild, halvfast ost med en nötig smak som är inspirerad av schweizisk Gruyère. Namnet “Greve” kommer inte från en greve som många tror, utan är en avledning av det svenska ordet “gravad” – en referens till att osten ursprungligen skulle lagras i gravar för att mogna. Herrgårdsosten är en halvfast ost som är mild och krämig med inslag av nötter och karamell. Namnet “herrgård” kommer från sin användning som en ost som serveras på herrgårdar i Sverige. Men varför kallade Arla Unika sin nya ost Korufé, en nytappning av det grekiska ordet “koryphaios” som betyder anförare? Om du frågar Arla Unikas butikschef, Maria Khalil,  representerar namnet en ren och ung ost som står för början på något nytt. Koruféosten lagras bara i sex veckor och är smörig med mer syra och smak än den traditionella hushållsosten. 

Ostnamn har ofta en intressant bakgrund. Till exempel är Gruyère en ost som är uppkallad efter en schweizisk stad med samma namn. Detta beror på att osten historiskt sett har tillverkats i regionen. Västerbottensost, som är en av Sveriges mest kända ostar, är uppkallad efter en plats i norra Sverige där den först tillverkades. Koruféosten är ämnad som en hyllning till den svenska frukostklassikern hushållsost och har utvecklats i samarbete med Östersunds Mejeri. Det som särskiljer Koruféosten från andra ostar är att den endast lagras i sex veckor och är smörig med mer syra och smak än den traditionella hushållsosten.

Arla Unika är ett nytt koncept för osttillverkning som syftar till att ta det till nya gastronomiska höjder. Det började i Danmark där kockar önskade en mer varierad och komplex smakupplevelse från Arlas ostar. Ostarna såldes främst till utvalda restauranger baserat på kockarnas smakpreferenser. Sedan öppnade Arla Unika sin första butik i Köpenhamn där man matchade ostar med viner, bjöd in till fonduekvällar och ostprovningar, och det blev en succé. 

Nu finns Arla Unikas showroom och restaurang inne i Östermalms Saluhall i Stockholm, där ostarna är i fokus tillsammans med viner som ytterligare förhöjer smakupplevelsen. Arla Unika har blivit kända för att producera ostar med unika smaker och konsistenser, som t.ex. Rallarost och Svedjan. Deras ostsortiment är baserat på traditionella svenska recept och tillverkas enbart av högkvalitativa råvaror från lokala gårdar.