För 100 år sedan introducerade KitchenAid sin första produkt, den klassiska hushållsmaskinen som idag de flesta känner till. I samband med varumärkets 100-årsjubileum breddar varumärket sitt produktsortiment i Sverige och lanserar vitvaror.
Produkterna är i premiumsegmentet och inkluderar allt ifrån ugnar och hällar till kylskåp och diskmaskiner för att nämna några. Man kommer även att kunna beställa ett exklusivt ”made to measure” kök, tex framställa sin egna köksö i ett stycke stål, helt efter sina egna önskemål, mått och val av vitvaror.
Vitvarorna har utvecklas tillsammans med professionella kockar och grunden i det är att ta lösningar från professionella kök hem till våra vanliga kök. Som ett exempel på det lanserade KitchenAid tidigt sous vide matlagning för hemmakök och man hittar även produkter så som vakuummaskin och shock freezer i sortimentet.
Ytterligare ett exempel på KitchenAids strävan
att leverera professionella lösningar till
passionerade hemmakockar är ugnsfunktionen
Twelix, som gör det möjligt att ha olika
temperaturer uppe och nere i ugnen, vilket är
ett måste i mer avancerad matlagning. Ugnen
erbjuder dock färdiga menyer och program för inställning av funktionen för att underlätta för hemmakocken.
Designen är ikonisk och har internationellt vunnit flertalet priser, så som till exempel Red Dot Award (Chef Touch Column, 2010) och IF Award (Iconic fride, 2017).
– KitchenAids vitvaror handlar om passion för mat och vi vänder oss till de som älskar att laga mat och som söker verktygen som hjälper dem att uttrycka sin kreativitet i köket, säger Carolina Seifert, ansvarig för KitchenAids vitvaror i Norden.
Först med svarta vitvaror i rostfritt stål
KitchenAid är även först ut med att lansera vitvaror i Black Stainless Steel – ett unikt material i handborstat svart rostfritt stål och en stor del av sortimenten finns även tillgängligt i denna version.
Materialet är designat för att få produkterna att sticka ut och erbjuder köksfantaster en djärv estetik, kombinerat med professionell prestanda och hög kvalité. Resultatet är ett unikt exklusivt intryck.