En av de starkaste mattrenderna detta året kommer tveklöst vara probiotika, alger och goda bakterier. Vi efterfrågar djupare förståelse för sambandet mellan bakterier, mental hälsa och välbefinnande och det är inte bara i maten som vi hittar goda bakterier. Dessutom kan vi nu börja skymta produkter även utanför mejerihyllan som innehåller både pre- och probiotika. I samband med att vi hellre fokuserar på alla härligheter som vi kan stoppa i kroppen via vår kost ser vi en stor guilt-free trend med innovativa produkter som vi kan äta utan att få dåligt samvete. Slutsatsen vi kan dra är att probiotika och guilt-free mat kommer vara en ledande trend i svenska kök under året.
– Jag tror att fler och fler vill äta mat som är bra för dem och att det finns ett stort behov av att sakta ner livet samtidigt som det går snabbare än någonsin. Den moderna människan vill både göra kimchi och kombucha som tar lång tid, samtidigt som man betalar andra för att köa i den nya Iphonekön för att själv slippa lägga onödig tid på det, säger Sofia B Olsson, Head Chef på vRå och årets hållbara innovatör.
Även bortom mat och gastronomi letar vi med ljus och lykta efter mål och mening, inte bara med det vi äter utan generellt kring de flesta delarna i livet. Vi kombinerar den uråldriga kunskapen om det traditionella kinesiska köket med att vi vill ta kontroll över vårt välbefinnande genom att äta rätt, träna och äta växtbaserat. När det kommer till probiotika är det inte alltid att evidens är det viktigaste, det är mer sammankopplat med en tro och vilja på en viss livsstil som är viktiga för konsumenterna idag.
I samband med att trenden för medvetna och hälsosamma val växer kommer trenden för nyttiga sötsaker och guilt-free mat fortsätta etablera sig under året. Vi ser fler produkter som ”nice-cream” proppas fulla av nyttigheter och bakar gärna sötsaker med hälsosamma mjölsorter, färska frukter och nyttiga sötningsmedel. Och trenden kring dessa produkter verkar bara ha börjat.
-Som kock är det jätteviktigt att förstå sin samtid och sina gästers levnadsvanor för att kunna möta deras önskemål och livsstilar, men samtidigt viktigt att komma ihåg vilka gäster man faktiskt har och vilka det är man vill vända sig till. Glappet mellan storstad, landsbygd och generationer är stora, förklarar Sofia B Olsson.
Under året förväntas vi se ett utökat intresse för den hälsomedvetna konsumenten som letar efter mening i livet. När det kommer till mat innebär det ökat intresse för probiotika, algers fantastiska egenskaper och nyttiga substitut för mindre hälsosamma råvaror och produkter.
– Jag tror att hälsotrenderna kommer fortsätta vara i fokus under året och vi som verkar i branschen bör ta hänsyn till konsumenternas efterfrågan kring hälsomedvetenhet, hållbarhet, tillgänglighet, växtbaserat och trovärdig ekologisk mat, sammanfattar Sofia.
Vill du veta mer om hälsotrender och höra Sofia B. Olsson, årets hållbara innovatör, prata med om trender och medveten matlagning välkomnar vi dig till “i Wagners soffa” där hon diskuterar detta tillsammans med Ulf Wagner och Live-köket den 11 september på Restaurangexpo och Fastfood & Cafémässan i Göteborg.