I samarbete med Consorcio del Chorizo Espanol
Spanska lufttorkade korvar och skinkor har länge varit en självklarhet på de svenska charkbrickorna.
En av de mest populära är den spanska Chorizon. Enbart under första halvåret 2020 köpte vi svenskar 5 000 kilo av den kvalitetssäkrade lufttorkade korven.
Den spanska Chorizo-korven är sedan länge en smaksuccé världen över. För att säkerställa en hög och jämn kvalitet har 22 ledande spanska tillverkare och experter gått samman och skapat organisationen Consorcio del Chorizo Espanol.
Traditionen är lång. Namnet Chorizo föddes redan på 1600-talet med ankomsten av paprika till Spanien från Sydamerika, kryddan ger korven både sin karakteristiska rödaktiga färg och inte minst dess kryddiga smak.
Kunglig hovleverantör
1726 noterade La Real Academia de la Lengua (The Royal Academy of Language) den första definitionen av Chorizo i ordboken Diccionario de Autoridades: ”kort bit tarm, fylld med kött, vanligtvis fläsk, malet och marinerat, som normalt röks.”
Den ständigt jagande monarken Karl IV sprang under en av sina jaktturer på en choricero (en person som tillverkar chorizo) som erbjöd honom en korv som han tog från sina sadelväskor. Kungen gillade den så mycket att han utsåg korvmakaren till kungahusets officiella leverantör.
Än idag känner man igen en Chorizo på karakteristiken: Den måste innehålla malet fläsk och tillverkas tillsammans med kryddor som vitlök och paprika. Lagringen sker antingen utomhus där den lufttorkas eller röks korven.
Sedan Consorcio del Chorizo Espanol bildades är man ännu tydligare med just ursprunget. För att få använda sig av sin kvalitetsstämpel måste spansk Chorizo komma från grisar uppfödda i Spanien, där också hela produktionen ska ha ägt rum.
Konsortium sedan 2015
Alejandro Álvarez-Canal är teknisk chef för Consorcio del Chorizo Espanol:
– Det spanska Chorizo-konsortiet är ett relativt ungt projekt som föddes för fem år sedan. Det har varit en period av idéutveckling och en introduktion för vår kvalitetssymbol i den spanska köttbranschen. Idag visar siffrorna för märkning att spanska Chorizo är en alltmer accepterad och erkänd särprägel på den internationella marknaden, säger han.
Så finns det lite att falla tillbaka på. Spanien är den fjärde största exportören av korvar – och när det kommer till just Chorizon som säljs under den nya kvalitetsstämpeln såldes 2019 hela 2,2 ton. 2020 ser ut att bli ett ännu ljusare år, pandemin till trots.
Bara i Sverige såldes 5 000 kilo under första halvåret. Ett riktigt styrkebesked, bokstavligt talat.